Het midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft een harde klap gekregen door de coronacrisis, maar de meerderheid van de ondernemers houdt vertrouwen in een goede afloop. Dat blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk en onderzoeksbureau Motivaction.

Ciska Schippers 8 april 2020

Meer dan zeshonderd mkb- en zzp-ondernemers zijn ondervraagd over de gevolgen van de coronacrisis. Daar vallen harde klappen: ruim een vijfde van de mkb’ers heeft alle activiteiten moeten staken. Vier procent geeft daarentegen aan het juist drukker dan ooit te hebben., meldt de Volkskrant.
Om de klappen te ondervangen heeft een derde van de ondernemers inkomenssteun aangevraagd en een kwart arbeidstijdverkorting voor hun personeel. Andere maatregelen die ondernemers genomen hebben zijn het stoppen van niet noodzakelijke uitgaven (60 procent), stopzetten van tijdelijke contracten (15 procent), een vacaturestop (21 procent) en het oprekken van de betalingstermijn (17 procent).

Weinig vertrouwen

Ondanks de negatieve gevolgen zijn de ondervraagde ondernemers voorzichtig positief over een goede afloop, maar hebben voorlopig weinig vertrouwen in de steun van de overheid. ,,Veel ondernemers denken ‘eerst zien, dan geloven’’, vertelt Ronald de Snoo van MKB Servicedesk. ,,Als de financiële overheidssteun op de bankrekening staat zal het vertrouwen groeien, maar nu is er nog veel onzekerheid. Ondernemers zijn bijvoorbeeld bang dat ze toch geen aanspraak kunnen maken op bepaalde regelingen.” De helft van de ondernemers vreest dat de economische aanpak van overheid onvoldoende zal blijken.

”De eerste klap is achter de rug, men is van de schrik bekomen en bedenkt nu creatieve manieren om met de crisis om te gaan”

Ronald de Snoo, MKB Servicedesk

Creatieve manieren

Toch geeft 70 procent van de ondernemers aan vertrouwen te hebben dat hun bedrijf de coronacrisis zal overleven en ongeveer 40 procent van de ondernemers denkt zelfs dat de crisis kansen biedt. ,,De eerste klap is achter de rug, men is van de schrik bekomen en bedenkt nu creatieve manieren om met de crisis om te gaan,, legt De Snoo uit. ,,Om toch inkomsten te krijgen verkoopt de horeca coupons voor etentjes in de toekomst, en er worden evenementen georganiseerd waar je alvast tickets voor kan kopen. Het voordeel is dat vraag en aanbod niet uit balans zijn, zoals bij een financiële crisis. De vraag is er voorlopig nog wel.”

Of het vertrouwen zal groeien is afhankelijk van hoe lang de crisis zal voortduren, denkt De Snoo. ,,Hoe langer het duurt des te lager het vertrouwen op een goede afloop zal zijn. Maar ondernemers zijn over het algemeen optimistisch ingesteld. Als de eerste aanspraken op steun zijn gemaakt, als het geld binnen is, dan is er wat lucht.”