NIEUWSFAILLISSEMENT

Kleine en middelgrote ondernemers gaan onnodig failliet omdat de traditionele kredietverleners steeds minder aandacht voor hen hebben. Meer visie van banken op de regio is hard nodig, stelt Michiel Hordijk, directeur van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf.

Michiel Hordijk 18 oktober 2022

Ooit kende de accountmanager van een lokaal bankfiliaal al zijn zakelijke klanten persoonlijk, schetst Hordijk in het AD. Ook de kleine ondernemer met een lening van enkele tienduizenden euro’s. Ooit is niet lang geleden, zeg voor de economische crisis van 2008 tot 2013.

Persoonlijk contact mkb-ondernemers

Bankfilialen zijn inmiddels een uitstervend fenomeen. In 2000 waren er nog 6000, in 2021 waren er volgens de Nederlandsche Bank nog maar 726. Dat heeft een negatieve impact op niet alleen ouderen maar ook op de mkb’er die in zijn gemeente een belangrijke rol vervult, al was het alleen al om winkelstraten en daarmee binnensteden aantrekkelijk te houden. De afkalving van het aantal bankfilialen en daarmee minder persoonlijke aandacht voor mkb’ers, komt bovenop een al niet overdadig aanbod van Nederlandse kredietverleners vergeleken bij de rest van Europa.

Lees ook: Energiesteunpakket verandert niks aan onzekerheid: ‘We hebben nergens grip op’

Kredietverlening aan kleine ondernemers

Een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie gaf eind vorig jaar aan dat Nederland samen met Griekenland en Litouwen onderaan bungelt met kredietverlening aan kleine ondernemers. Het ongelofelijke aantal van slechts 58 procent van de Nederlandse aanvragers krijgt waar ze om vragen. ‘Wellicht komt het door de marktmacht van banken’, zei het Centraal Planbureau al bij een soortgelijke constatering in 2019, ‘door hoge marktconcentratie is er wellicht weinig concurrentie in Nederland’.

Banken maken recordwinsten en behaalden in 2021 een gezamenlijke nettowinst van ruim 13,8 miljard euro, ruim een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Ondertussen is er onder invloed van de digitalisering een slag gaande welke bank nòg kosten efficiënter – lees: nog onpersoonlijker – kan omgaan met zijn kleine zakelijke klant.

“Ik zie dagelijks ondernemingen kapotgaan die met een overbruggings-krediet wèl hadden kunnen overleven”

Michiel Hordijk

Het is nu nauwelijks meer mogelijk voor de mkb’er, zakelijk gezien een kleine vis, persoonlijk contact te krijgen met een bankmedewerker. Die geringe aandacht voor de kleine en middelgrote ondernemer resulteert in weinig verstrekte leningen. Gevolg: ik zie dagelijks ondernemingen kapotgaan die met een overbruggingskrediet wél hadden kunnen overleven.Ik schat dat de komende drie jaar tot 50.000 ondernemingen in Nederland onnodig failliet zullen gaan.De mkb’er wordt het kind van de rekening, van winstgevende banken die zich overgeven aan een digitaliseringsrace en de zoveelste winstoptimalisatie.
Lees ook: Paul Moers: ‘Ondernemers die zeuren: had zonnepanelen gekocht in plaats van een Audi A8’
Het is de hoogste tijd dat landelijke geldverstrekkers een visie ontwikkelen op dienstverlening, toegespitst op regio’s. De enige banken in Nederland met een strategie hiervoor zijn SNS en RegioBank, van de anderen horen we op dit thema slechts oorverdovende stilte. Visie op de regio vanuit de gevestigde bancaire instellingen is nodig voor Nederland.De trend moet gekeerd worden dat kleine ondernemers met tijdelijke tegenslagen én met meer dan voldoende verdiencapaciteit hun zaak moeten beëindigen, terwijl dat was te vermijden – soms zelfs met een lening van slechts enkele tienduizenden euro’s.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws