NIEUWSFAILLISSEMENT
Kleine en middelgrote ondernemers gaan onnodig failliet omdat de traditionele kredietverleners steeds minder aandacht voor hen hebben. Meer visie van banken op de regio is hard nodig, stelt Michiel Hordijk, directeur van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf.
Persoonlijk contact mkb-ondernemers
Bankfilialen zijn inmiddels een uitstervend fenomeen. In 2000 waren er nog 6000, in 2021 waren er volgens de Nederlandsche Bank nog maar 726. Dat heeft een negatieve impact op niet alleen ouderen maar ook op de mkb’er die in zijn gemeente een belangrijke rol vervult, al was het alleen al om winkelstraten en daarmee binnensteden aantrekkelijk te houden. De afkalving van het aantal bankfilialen en daarmee minder persoonlijke aandacht voor mkb’ers, komt bovenop een al niet overdadig aanbod van Nederlandse kredietverleners vergeleken bij de rest van Europa.
Kredietverlening aan kleine ondernemers
Een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie gaf eind vorig jaar aan dat Nederland samen met Griekenland en Litouwen onderaan bungelt met kredietverlening aan kleine ondernemers. Het ongelofelijke aantal van slechts 58 procent van de Nederlandse aanvragers krijgt waar ze om vragen. ‘Wellicht komt het door de marktmacht van banken’, zei het Centraal Planbureau al bij een soortgelijke constatering in 2019, ‘door hoge marktconcentratie is er wellicht weinig concurrentie in Nederland’.
Banken maken recordwinsten en behaalden in 2021 een gezamenlijke nettowinst van ruim 13,8 miljard euro, ruim een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Ondertussen is er onder invloed van de digitalisering een slag gaande welke bank nòg kosten efficiënter – lees: nog onpersoonlijker – kan omgaan met zijn kleine zakelijke klant.
“Ik zie dagelijks ondernemingen kapotgaan die met een overbruggings-krediet wèl hadden kunnen overleven”