Bijna eenderde van de ondernemers heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in de producten of diensten die zij aanbieden, zo blijkt uit onderzoek van financieringsplatform October. In het onderzoek zijn ruim zeshonderd ondernemers gevraagd naar de impact van de pandemie op de bedrijfsvoering. Een kwart gaf aan als gevolg van de pandemie in de bedrijfsvoering te willen focussen op groei.
21 procent van de ondervraagde ondernemers is sinds corona op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten.
”Ondernemingen die al wat langer meegaan, hebben in de afgelopen periode de noodzaak van digitaal werken gevoeld. Investeren in digitalisering is een ingrijpend proces”
Ondernemers sinds uitbraak pandemie op zoek naar nieuwe afzetmarkten
Daarnaast is 21 procent van de ondernemers sinds de uitbraak van de pandemie op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten. Ook hier ligt het percentage bij de jongere ondernemingen (32 procent) hoger dan bij de oudere ondernemingen (20 procent). ,,Dit heeft alles te maken met wendbaarheid”, meent Mannaerts. ,,Ondernemingen die nog niet zo lang bestaan kunnen relatief eenvoudig de koers wijzigen. Voor een oudere onderneming is dit vaak een stuk lastiger.”
Innovatie, digitaliseren en manier van samenwerken prioriteit in bedrijfsvoering
,,De coronacrisis, met het thuiswerken tot gevolg, heeft veel impact op hoe ondernemers zijn gaan kijken naar werk en werknemers”, stelt Mannaerts. Ruim eenderde van de ondernemers geeft aan in de bedrijfsvoering prioriteit te geven aan (nieuwe) manieren van samenwerken, zoals thuiswerken. Ook geeft een kwart van de ondernemers aan de focus te leggen op innovatie en digitaliseren. Met name ondernemingen die langer dan tien jaar bestaan geven prioriteit aan digitalisering (28 procent), bij ondernemingen die minder dan drie jaar bestaan is dit slechts (4 procent).
Mannaerts: ,,Ondernemingen die al wat langer meegaan, hebben in de afgelopen periode de noodzaak van digitaal werken gevoeld. Investeren in digitalisering is een ingrijpend proces dat tijd en geld kost.”
”Logischerwijs is de ondernemer na een jaar van lockdowns wat minder positief dan voorheen. Des te interessanter is het dat zij het hoofd niet laten hangen”
Ondervraagde ondernemers minder positief over ondernemersklimaat
De ondervraagde ondernemers beoordelen het ondernemersklimaat in Nederland wel iets minder positief dan voorheen. In juni en november vorig jaar kreeg het ondernemersklimaat gemiddeld nog een 7.1, dit cijfer is nu gedaald tot een 6.7 gemiddeld. ,,Logischerwijs is de ondernemer na een jaar van lockdowns wat minder positief dan voorheen. Des te interessanter is het dat zij het hoofd niet laten hangen, maar massaal investeren in hun onderneming”, aldus Mannaerts.
Slechts 1 op de 6 ondernemers geeft aan dat de pandemie geen gevolgen heeft gehad voor de omzet van de onderneming. 51 procent geeft aan dat er sprake is van omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. In 10 procent van de gevallen zelfs een omzetverlies van meer dan de helft van de omzet. In 29 procent van de gevallen is er sprake van een omzettoename, al is dit zelden een omzettoename van meer dan 25 procent.