BLOGELSKE DOETS
Elske Doets: ‘Een eerlijk of gemaakt imago: hoe de afweging te maken?’
Schets ik een eerlijk of gelikt plaatje over mezelf en mijn bedrijf? Ook reisondernemer Elske Doets balanceert er tussen, maar is onderweg naar het eerlijke plaatje, schrijft ze in haar expertblog.
Authentiek imago
Vooropgesteld dat ik zelf geen imagodeskundige ben, voelt iedereen, ook ik, het spanningsveld omtrent de keuze: kwetsbaar of gelikt? We mogen allemaal de mond vol hebben over het belang ‘authentiek’ te zijn of over te komen, in de praktijk is het verdraaide confronterend om met je donkere kanten en momenten in de openbaarheid te treden. Vraag je bij het woord ‘authentiek’ dus altijd af of er sprake is van een eerlijke en oprechte inkijk in de ware gedaante van een bedrijf of individu, of dat er iets – waar juist extreem veel over is nagedacht – als ‘authentiek’ wordt verkocht. In marketing is het immers de kunst de begrippen ‘gelikt’ en ‘authentiek’ maximaal te laten samenvallen.
Zelf koos ik er middenin de coronacrisis voor om te publiceren over mijn somberte. Ik wilde niet (gelikt) mooi weer spelen en de indruk wekken dat er een makkelijke weg terug zou zijn (vaccins, prikken, back to asual). En nu we als samenleving uit de coronacrisis kruipen, blijkt niet alleen dat herstel binnen de reissector inderdaad ingewikkelder is dan we dachten, maar ook dat uit mijn somberte van toen een vruchtbare en duurzame strategie voor de toekomst – ‘diep reizen’ – is gegroeid.
Gelukkig heb ik de Young Ladies kunnen overtuigen in hun interviews meer open te zijn over hun verwondingen of, zoals ik ze liefkozend noem, ‘de krasjes op hun ziel’.
Conclusie? Met een eerlijk imago schep je én meer ruimte en perspectief voor jezelf én meer voor je eigen bedrijf! Dubbele winst.
Elske Doets
ceo/eigenaar Doets Reizen
Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.
Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.