Vroeg of laat wordt ‘delen’ commercieel
Newcom Research and Consultancy


Beste
meneer Lampe,

Onder de noemer ‘deeleconomie’ heeft zich inmiddels een bonte verzameling platformen aan het firmament gemeld. Wij onderzoeken al sinds 2014 jaarlijks hoe de deeleconomie zich ontwikkelt, welke platformen groeien en welke motieven consumenten hebben voor het wel of niet gebruiken van deze platformen. Wat zijn de recente ontwikkelingen:

De deeleconomie groeit
De deeleconomie in Nederland groeit nog altijd. Zowel de bekendheid als het gebruik van de diverse platformen is, net als in de laatste jaren, toegenomen. De bekendheid groeit licht, gemiddeld met 8%.Vooral het gebruik groeit. Inmiddels gebruikt 15% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder één of meerdere deelplatformen. Dit komt neer op meer dan 2 miljoen gebruikers. Vorig jaar lag het gebruik nog op 12%. De groei van de deeleconomie zit niet overal, maar tekent zich vooral af bij bepaalde platformen. Met name het gebruik van Uber, Airbnb, SnappCar en Catawiki groeit, maar ook bij de kleinere platformen zien we groei in gebruik. De vier genoemde platformen groeien eveneens in bekendheid.

Kijken we terug naar de start van de metingen in 2014, dan zien we ook een aantal platformen waar bekendheid en gebruik nauwelijks toegenomen zijn in de loop der jaren. Zo ligt de bekendheid van 1%Club al jaren rond de 10%. De bekendheid van Thuisafgehaald.nl ligt al jaren iets onder de 30%. Beide voorbeelden boeken geen winst op het vlak van bekendheid, maar groeien wel iets in gebruik. Hetzelfde geldt in mindere mate voor uitleenplatform Peerby en autodeeldienst MyWheels. Dit zijn allemaal zeer uiteenlopende platformen, dus wat zegt dit nu eigenlijk over de deeleconomie als geheel?

Vroeg of laat wordt delen commercieel
Ten eerste lijkt het er sterk op dat de échte groei toch vooral in de commerciële platformen zit. De grootste platformen, waarvan je je kunt afvragen of ze eigenlijk wel echt tot de deeleconomie behoren, zijn sinds jaar en dag Marktplaats.nl en Bol.com (tweedehands). Grote marktpartijen met navenante marketingbudgetten om hun platformen te laten groeien. Lees hier door.

Presentatie: Deeleconomie in cijfers >

 


Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Plan een afspraak >
Hartelijke groet,
Het team van Newcom Research & Consultancy
Newcom Amsterdam

Herengracht 564

1017 CH Amsterdam

Tel: 088 770 4600

 

Newcom Enschede

Hengelosestraat 221

7521 AC Enschede

Tel: 088 770 4600

 

Meer weten?

service@newcom.nl

www.newcom.nl

 

 

 

Verstuurd naar: lampe@lampe-associates.nl

Uitschrijven

Newcom Research & Consultancy, Hengelosestraat 221, 7521 AC Enschede, Netherlands