Van restaurant tot snackbar, van café tot discotheek, de bedrijven in de horecabranche verschillen enorm van elkaar. Iedere horecaondernemer heeft bedrijfseigen vragen. Maar sommige vragen zijn van belang voor elke ondernemer in de horeca. In dit artikel vind je de vragen die horecaondernemers veel aan KVK stellen.

 

Bedrijf starten

1. Waar moet ik op letten als ik een horecabedrijf wil starten?

Als eerste moet je letten op regelgeving. Of je nu een bed & breakfastfoodtruckcatering vanuit huis of een ander horecabedrijf wilt starten, je krijgt altijd met regels te maken. Denk om te beginnen aan het bestemmingsplan. En je moet een drank- en horecavergunning hebben als je alcohol schenkt. Voor je foodtruck heb je soms een standplaatsvergunning nodig. En bij het bereiden van eten en drinken moet je hygiënisch werken volgens het veiligheidssysteem HACCP.

Stappenplan voor een goede horecastart

Gebruik dit stappenplan als leidraad voor jouw horecastart. Meer informatie over de horecabranche vind je bij brancheorganisaties. Bekijk ook cijfers over de horeca. Ze geven je inzicht in de ontwikkeling van omzet, bedrijfsresultaat en het aantal nieuwe horecabedrijven.

 

Financiering & geldzaken

2. Hoe kom ik aan financiering voor mijn horecazaak?

De meeste ondernemers in het kleinbedrijf zijn positief  over de toekomst. In de horeca is dat minder. Ondernemers in de horeca hadden de afgelopen jaren relatief ongunstige vooruitzichten, meer schulden opgebouwd en meer leningen nodig. Uit het Conjunctuuronderzoek 2021 (CBS en KVK) blijkt dat zowel horecaondernemers met goede vooruitzichten (15,9%) als horecaondernemers met ongunstige vooruitzichten (3,7%) financiering nodig hebben.

Bij financieringsmogelijkheden in de horeca denk je bijvoorbeeld aan een banklening, MKB-krediet of crowdfunding. Maar er zijn vast ook andere mogelijkheden voor financierng waar je nog niet aan gedacht hebt. Het is belangrijk dat je van te voren een plan maakt en alle cijfers op een rij hebt. Zo heb je meer kans om je financier te overtuigen. Financiers hebben ook eisen en criteria. Bekijk ze goed voordat je een aanvraag indient. Er zijn ook regelingen waar je mogelijk gebruik van kunt maken. Check de actuele regelingen.

Terugbetalen

Heb je een restschuld na financiële steun van de overheid zoals NOW, TVL, Tozo fo bijzonder uitstel van betaling? Sommige regelingen en overheidssteun moet je terugbetalen. En als je een belastingschuld hebt, moet je die aflossen.

3. Ik kan de huur niet betalen. Wat kan ik doen?

Als je huurt, blijf je gebonden aan je contract. Ook als het een tijd niet zo goed gaat met je onderneming. In het contract staan alle rechten en verplichtingen van de huurder en verhuurder. Maar je kunt natuurlijk altijd bespreken of er iets mogelijk is. Soms kun je uitstel van betaling krijgen of (gedeeltelijke) kwijtschelding. Ook kun je denken aan een (tijdelijke) huurkorting of permanente huurerlaging. Ga in elk geval in gesprek met je verhuurder om te kijken of je wat kunt regelen.

Heb je juridisch advies nodig? Dan kun je terecht bij brancheorganisaties voor de horeca of bij een advocaat. Er bestaat ook mediation om een geschil door bemiddeling op te lossen. Er is dan geen rechter nodig.

4. Wat kost het ontslaan van personeel en hoe gaat dat?

Aan ontslag hangt altijd een prijskaartje. En dat kan duurder uitpakken dan je denkt. Het kan voordeliger zijn om afspraken te maken met je werknemer. Kies je bijvoorbeeld voor ontslag met wederzijds goedvinden, dan ben je niet verplicht om een transitievergoeding te betalen. Maar je werknemer weet dit mogelijk ook en houdt er rekening mee bij het onderhandelen. Je laat goed werkgeverschap zien als je ontslag op een voor beide partijen aanvaardbare manier oplost. Bekijk de kosten die bij ontslag van personeel horen en de tips om te besparen.

 

Horecabedrijf runnen

5. Hoe pas ik mijn businessmodel aan?

Een crisis laat je meteen de kwetsbaarheden van je horecabedrijf zien. Het kan helpen om voor een ander of aangepast businessmodel te kiezen. Wat wil je zo laten en wat wil je verbeteren? Kijk naar bedrijven om je heen voor inspiratie en gebruik het Businessmodel Canvas om daarachter te komen. Je doorloopt 9 stappen en maakt meteen ook een strategie voor je bedrijf. Je brengt je klanten, klantwaarde, kanalen, klantrelaties, inkomsten, bedrijfsmiddelen, kernactiviteiten, partners en kostenstructuur in kaart. Zo wordt het gemakkelijker om je bedrijfsvoering te verbeteren.

6. Hoe pak ik mijn marketing aan in crisistijd?

Als het economisch minder gaat, bezuinigen ook horecaondernemers vaak op hun marketingbudget. Daar zit een risico in omdat je minder zichtbaar bent voor je klanten. Je kunt de periode waarin het operationeel rustiger is juist gebruiken om te onderzoeken waarom klanten vooral voor jouw bedrijf kiezen. En ook met minder budget kun je investeren in de relatie met je klant. Restaurant Van ’S in Nieuwerkerk aan den IJssel bijvoorbeeld, biedt websitebezoekers actief een optie aan om een cadeaubon of een tapasbox voor thuis te bestellen. Dit idee lijkt op het bredere initiatief Support Your Locals. Je kunt je hierbij aanmelden als je lokale producten aanbiedt.

7. Hoe ga ik om met AVG, data en privacy bij een digitaal klantsysteem?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaalt hoe je met privacygegevens van klanten en personeel om mag gaan. De omvang van je bedrijf en je activiteiten bepalen welke AVG-maatregelen je neemt. Aan de hand van 10 vragen bepaal je welke acties je moet nemen zodat je aan de wet voldoet. Je krijgt er al mee te maken als je een offerte, factuur en (digitale) nieuwsbrief uitstuurt. Of als je afspraken met klanten, contactgegevens van klanten of personeelsinformatie bijhoudt. Ook gegevens gekoppeld aan IP-adressen, cookies en e-mailadressen vallen onder de wet.

 

Stoppen met je bedrijf

8. Hoe kan ik stoppen of mijn horecabedrijf verkopen?

Stoppen met je horecabedrijf is een moeilijke beslissing. Maar als je horecaonderneming niet meer levensvatbaar is of als het financieel echt niet meer gaat, is dat een goede beslissing. Daarmee beperk je financiële schade voor jezelf en crediteuren en bereid je je beter voor op een nieuw begin. Volg de stappen van het het stappenplan stoppen of doorgaan als je twijfelt. Bespreek je geldzorgen. Denk samen met mensen die je vertrouwt na over mogelijke oplossingen of een andere toekomst. Besluit je te stoppen? Bedenk dat het verkopen van je horecazaak ook een optie is.

Heb je een andere vraag of heb je advies nodig? Stel je vraag aan het KVK Adviesteam en bel 0800 21 17