Hoe gaan schuldeisers, schuldhulpverleners en banken om met ondernemers die hun rekeningen niet of nauwelijks kunnen betalen? En wat verwachten zij van de nabije toekomst, nu ondernemers de schulden die door de coronacrisis zijn ontstaan moeten afbetalen? We spraken hierover met ING, energieleverancier Vattenfall, de gemeente Rotterdam en kredietverstrekker Qredits. Voor een inleidend beeld beginnen we bij Ralph van Dam, vanaf het begin betrokken bij Geldfit, het landelijke hulpplatform met wie al deze partijen samenwerken.
In slechte en goede tijden
Wat verklaart de opmars van deze meer invoelende en geduldige benadering van mensen met schulden? Van Dam: ,,Het streven naar oplossingen terwijl rekeningen wellicht tijdelijk niet worden betaald, geeft ondernemers een betere kans om hun problemen te boven te komen. Hierdoor neemt de kans toe dat ze later alsnog hun schulden kunnen voldoen, in plaats van dat ze wellicht failliet gaan en helemaal geen rekeningen meer betalen. Daarnaast kun je het beschouwen als een investering door de schuldeiser in klantbehoud: klanten die je helpt in moeilijke tijden, blijven doorgaans ook bij je in goede tijden.”
ING: ,,Samen met de klant kijken naar de best passende oplossing”
De bank is bij schulden een voorname eiser, waar ondernemers vaak zaken in onderpand hebben uitstaan. Hoe gaat ING om met geldzorgen en schulden van ondernemers? Een woordvoerder reageert:
,,Voor ING is het van groot belang dat haar klanten financieel gezond zijn. Naast de hulp die ING zelf biedt, is er soms meer hulp nodig. Daarom is ING, samen met andere banken en verzekeraars, partner geworden van Geldfit. Veel mensen met beginnende geldzorgen wachten veel te lang met het zoeken van hulp. Uit schaamte, maar ook omdat zij de weg naar hulp niet goed weten te vinden. Het is daarom belangrijk dat we de doorverwijzing laagdrempelig maken. Via diverse uitingen op ING.nl en in de zakelijke nieuwsbrief hebben we klanten geïnformeerd over Geldfit en hen doorverwezen naar de Geldfit-website. Daar kunnen ze anoniem een korte test doen die inzicht geeft in hun financiële situatie. Op basis van de uitkomsten worden ze doorverwezen naar gepaste hulp.”
Vattenfall: “Al honderden klanten via Geldfit doorverwezen”
Energieleverancier Vattenfall ziet sinds de coronacrisis een vooralsnog verbeterd betaalgedrag, mogelijk omdat bedrijven coronasteungelden hebben gekregen die pas onlangs zijn stopgezet. Is het stilte voor de schuldenstorm? We vroegen het aan Martin Neef, manager Tijdig Betalen.
Gemeente Rotterdam: vroegtijdige schuldsignalering voorkomt escalatie
De gemeente Rotterdam stopt veel energie in ondernemers met geldzorgen of problemen door schulden. Ronald Kool vertelt erover. Hij is projectmanager Schuldenaanpak.
Qredits: ,,Een TOA-krediet kan veel faillissementen voorkomen”
Over geheel 2021 verstrekt de stichting Qredits bijna 5.000 ondernemerskredieten met een gemiddeld bedrag van 20.000 euro, met uitschieters tot 250.000 euro. Directeur Roy Spit geeft ondernemers waardevol praktisch advies.
Geldfit helpt ondernemers met geldzorgen
Het werd al door de verschillende geïnterviewden in dit artikel genoemd: Geldfit biedt ondernemers met zorgen over geld laagdrempelige hulp. Op Geldfit.nl kunnen ondernemers anoniem een korte test doen. Zo ontdekken zij hoe hun financiële situatie is en welke stap zij kunnen zetten om financieel fitter te worden. Dit varieert van online tools en handige websites tot lokale hulp in de gemeente. Ook kan men bellen met 0800-8115 voor een luisterend oor en persoonlijk advies.