ALMELO – Je beantwoordt als ondernemer veertien vragen en enkele seconden later kun je een rapport downloaden waarin staat hoe het ervoor staat met je bedrijf. Een kwart van de entrepreneurs zal er sip van worden, want het advies luidt: Stoppen! En nog eens een kwart krijgt te horen dat het roer om moet.
De MKB Diagnosetool is voor elke ondernemer gratis te gebruiken en is volledig geautomatiseerd, er komen geen mensenhanden aan te pas. Qredits heeft bij het bouwen ervan koppelingen laten maken met bestaande databanken, zoals die van kredietbeoordelaar Dun & Bradstreet, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Rabobank en Google. Met Google om te kunnen analyseren in hoeverre een bedrijf zichtbaar is op het internet en hoe de waardering door de klanten is. Met Dun & Bradstreet om het betalingsbedrag te registeren. Betaalt een bedrijf snel of staat het te boek als wanbetaler? En hoe groot is de kans op een faillissement? Het CBS en de Rabobank beschikken over cijfers per branche en dat maakt een vergelijking met hoe het onderzochte bedrijf het doet ten opzichte van de markt mogelijk.
Iets meer dan de helft van de ondernemers die de tool invulde heeft een probleem
Met de gratis zelfscan ontdekken ondernemers dus hoe hun bedrijf ervoor staat. Tijdens de testfase bleek 26 procent bezig te zijn met een kansloze missie en kan beter stoppen. En voor een andere 27 procent geldt dat het evenmin goed komt als niet wordt vernieuwd of het roer omgaat. Groenevelt: „Bij iets meer dan de helft zijn er dus problemen. Soms zo groot dat stoppen het beste is. Dat kwam bij sommigen best hard binnen. In die zin is de uitslag in sommige gevallen een eyeopener of een waarschuwing. Daarom zijn de vervolgacties die we aan de tool knoopten zo belangrijk. Bij Qredits beschikken we over 700 coaches met wie de betrokken ondernemers een gesprek kunnen aanvragen. De Kamer van Koophandel (KVK) heeft ook een programma voor bedrijven die in zwaar weer zitten.”
Vervolgstappen
Komt er een positief eindrapport uit dat de ondernemer adviseert te groeien en te investeren, dan kunnen daar desgewenst ook vervolgstappen aan worden gekoppeld. Groenvelt: „Een gesprek met een kredietadviseur en, of een coach van Qredits bijvoorbeeld. Maar dat kan ook een gesprek met een deskundige op het gebied van internetmarketing zijn.”
Waarde bij verkoop
Op basis van de ingevoerde cijfers krijgt de ondernemer tot slot een indicatie van wat het bedrijf bij verkoop waard zou zijn. „Het is een berekening van de computer op basis van branchegegevens, het kostenniveau en de omzet- en marge-ontwikkeling”, aldus Groenevelt. „Maar er kunnen heel goede andere redenen zijn waarom een bedrijf toch meer of juist minder waard is.”
Partners
Groenevelt is vooral blij met de partners die zich bij het project van Qredits hebben aangesloten en de zelfscan via hun eigen kanalen onder de aandacht brengen. Groenevelt: „De KVK, MKB Nederland, InRetail (de organisatie van winkelbedrijven, red.), de Volksbank, de provincies Overijssel en Gelderland en de stichting ONL voor Ondernemers promoten dit bij hun eigen achterban. Daaruit spreekt vertrouwen.”