4 december

Transmissie

De huidige coronacrisis heeft grote impact op onze samenleving en raakt ook de non-profit en zorgsector. Het fondsenwervingslandschap is veranderd door de pandemie. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) constateert dat de goede-doelensector hard wordt geraakt door de coronacrisis, maar ziet ook veerkracht. Ook in 2021 zal fondsenwerving een cruciale rol spelen in het realiseren van mooie en zinvolle initiatieven. Zo werf je succesvol in 2021.

1. Aanvraag bij vermogensfondsen

Heb je al eens gebruikgemaakt van vermogensfondsen? Dat is een interessante financieringsbron als andere vormen van fondsenwerving achterblijven. Met name voor kleine en middelgrote organisaties kan dit heel interessant zijn. In een stevig projectplan formuleer je jouw concrete oplossing voor een maatschappelijk probleem. Dit projectplan biedt ook interessante input voor je overige fondsenwerving. Een goede voorbereiding is ook hierbij het halve werk.

2. Optimaliseer je particuliere werving

Maak jij optimaal gebruik van je donateursbestand? Het loont om bij het benaderen van je donateurs te segmenteren. Heeft jouw stichting al een donor journey uitgewerkt? Wie zijn je trouwste fans? Wie zijn de grote gevers? Wie waren erbij vanaf het begin? Je kunt deze verschillende groepen op een eigen manier inzetten voor jouw organisatie.

3. Denk in oplossingen

Ben je bezorgd over de toekomst van jouw organisatie? Naast trouwe donateurs en fans, die heel bewust jouw organisatie steunen, zijn er ook veel mensen die jouw organisatie willen helpen bij het realiseren van jullie doel. Richt je dus in je campagne op het gezamenlijke doel. Zo bied je donateurs de kans om bij te dragen aan een concrete oplossing van een maatschappelijk probleem. Donateurs én vermogensfondsen vinden het geweldig om deel uit te maken van dé oplossing!

4. Zorg voor een heldere boodschap

We leven in een tijd van overkill. Mensen krijgen dagelijks veel informatie. Ook is het aanbod van goede doelen groot. Zorg daarom voor een heldere propositie. Zorg dat je boodschap opvalt en dat het direct duidelijk is wat je organisatie doet. Meer dan ooit is heldere communicatie (storytelling) belangrijk. En vergeet je duidelijke call to action niet! Moedig je ambassadeurs, fans en je medewerkers aan om het verhaal van jouw organisatie te vertellen.

5. Investeer in je communicatie

Een helder verhaal en wervende teksten zijn belangrijk om respons te krijgen. Je wilt mensen enthousiasmeren. Je wilt ze activeren, laten reageren en vooral ook laten doneren. Spreek hen direct aan op hun verlangens, hun waarden en persoonlijke missie. Vermijd algemene berichten zonder een duidelijke call to action.

6. Kies een strategische partner

Denk ook eens aan een slimme samenwerking met een ander goed doel. Dit verbreedt je netwerk en vergroot je potentiële achterban. Kies een organisatie die zich inzet voor dezelfde doelgroep. Of juist een totaal andere organisatie die wel hetzelfde doel nastreeft. Ook voor werving bij vermogensfondsen is strategische samenwerking met een andere partij een grote pré.

7. Combineer online en lokaal

Online lijkt de nieuwe norm. De huidige coronatijd onderstreept dit nog eens extra. Investeer dus vooral in de kansen die online communicatie jouw organisatie biedt. Denk hierbij aan een goede website met een slimme online donatie-omgeving, een sterke socialmediastrategie, goede vindbaarheid in zoekmachines (SEO) en gebruik van online campagnes. Maar sluit vooral de lokale benadering niet uit, al dan niet gecombineerd met strategische crowdfunding! Start ook bijvoorbeeld een lokale actie in je buurt. Men kent jouw organisatie. Als het goed is, heeft die een goede reputatie en daardoor een hoge gunfactor. En anders is het de hoogste tijd om daaraan te werken 😊.

Veel succes met jouw fondsenwerving in 2021!

https://www.transmissie.nl/fondsenwerving/fondsenwerving-in-2021-hoe-doe-je-dat/?utm_source=Transmissie&utm_campaign=169af73e04-EMAIL_CAMPAIGN_ZORGCOM_FEB18_COPY_02&utm_medium=email&utm_term=0_d3fe30b1d6-169af73e04-87126857